روایت معروفی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند:
«آن گاه که قائم ما قیام کند، خداوند دست رحمت بر سر بندگان می گذارد و به وسیله او، خِرد و اندیشه های انسانی کامل می شود».
اما چندسوال مهم در این حدیث قابل طرح است :
چگونه حضرت دست بر سربندگان می کشد؟ آیا شکوفایی عقل مردم چه تاثیری بر حکومت آن حضرت دارد؟
وظیفه منتظرین برای شکوفایی عقول چیست ؟و...
نکته کلیدی از این روایت«وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»، دو چیز است :ا- دست 2- عقل
این که منظور از دست همین دست ظاهری باشد بعید است .یعنی حضرت بر سر تک تک افراد دست بکشد
هر چند از طریق معجزه ممکن است ولی از طریق عادی محال است چون خیلی وقت گیر و دشوار است .
اما ممکن است " ید " دست کنایه از قدرت باشد ، چه قدرت علمی ، چه سیاسی و...باشد ،
یعنی وقتی حضرت ظهور کرد ،حکومتش در همه جا جاری و مردم وقتی طعم عدالت را چشیدند ،
با دید دیگری به حکومت آن حضرت نگاه کنندو دعوتش را بپذیرند ، یا قدرت علمی در آن زمان
به اوج خودش خواهد رسید ، زیرا تا حال هنوز به دو حرف نرسده است و...
البته ممکن است خداوند به برکات آن حضرت و اینکه کار آن حضرت به راحتی پیش برود عقل مردم را زیاد کند.
نکته دوم:درباره عقل است . هرچه عقل مردم کاملتر شود اداره کردن آنها خیلی راحتر است .
جامعه ای که عقل در آن حکم فرما باشد،عدل در بین مردم خود به خود اجرا خو اهد شد و از تعرض به حقوق دیگران خبری نیست و...
سوم :وظیفه منتظرین و علماء داشتن برنامه منسجم برای شکوفایی عقل مردم و زیاد شدن فهم وشعور آنان است .
اگر هدف این شد دیگر کسی به فکر کار عوامانه نسیت .کار عوامانه یعنی عوام چه دوست دارند
و چه می پسندند ، ما همان را انجام دهیم یا همان را بگویم نه آنچه خداوند و اهل بیت از ما خواسته اند .
اگر جامعه ای عاقل شد آن وقت می شود عدل را اجرا کرد و گرنه اجرای عدل خیلی سخت خواهد بود .
اگر جامعه ای عاقل شد ،آن وقت احکام اسلامی عمل می شود . لذا در این حدیث
و احادیث مشابه آن ،حضزت اول مردم را عاقل می کند بعد عدل را اجرا می کند.
لذا در جامعه امروزی خودمان می بینیم که عده ای دلشان با آن حضرت است ولی نه اهل خمسند و نه زکات ونه حجاب کامل....
تا مردم عاقل نشود اجرای هر برنامه عالی هم با شکست مواجه خواهد شد .
این مهترین و در راس برنامه های سربازان و شاگردان آن حضرت باید باشد.